صفحه نخست » مطالب » طراحی سایت » چک لیست قبل از سفارش سایت

چک لیست قبل از سفارش سایت

وقتی بحث از طراحی سایت یا نرم افزار می شود همه علاقمند هستند یک سایت با بخش ها و قابلیت های مختلف داشته باشند. اما قبل از اینکه به فکر راه اندازی بخش های زیاد باشیم باید بدونیم که آیا ما آمادگی آن ها را داریم؟ در این مقاله می خواهیم با چک لیست قبل از درخواست طراحی سایت آشنا شویم.
چک لیست قبل از سفارش سایت

فهرست محتوا

همه دوست داریم سایتی داشته باشیم با امکانات و قابلیت های بسیار ولی خوب است قبل از هرچیز چک لیست قبل از سفارش سایت را نگاهی بندازید و همیشه سعی کنید قبل از اینکه بخواهید اقدام به سفارش طراحی سایت کنید مواردی که در ادامه به آن ها می پردازیم را در نظر داشته باشید، هر چقدر دقیق تر و بهتر این کار را انجام دهید خروجی سایت یا نرم افزار شما بهتر خواهد بود. خیلی مواقع مشتریان بعد از جلسات مشاوره و بعد از استارت پروژه تازه به فکر بررسی موارد زیر می افتند و این منجر می شود هزینه یا زمان بیشتری به پروژه آن ها تحمیل شود.

 

تعیین موضوع و هدف

سایت شما معرف شما و مجموعه شماست، قبل از هرکاری تعیین کنید که هدف و موضوع سایت شما چیست؟ چه خدماتی می خواهید ارائه کنید؟ تا حدودی چشم انداز سایت خود را تعیین کنید و ببینید که قرار است سایت شما چه مسیری را طی کند. از ابتدا به دنبال بخش های زیادی نباشید و سعی کنید هر بخشی که مد نظر دارید به محتوا و اطلاعات آن فکر کنید. آیا برای بخش هایی که مد نظرتون هست مطلب و خدمات کافی دارید؟

ممکن است شما در ابتدا شما اطلاعات کافی در مورد آن چیزهایی که می خواهید نداشته باشید. اما سعی کنید هر آن چیزی که می دانید را یادداشت کنید و سپس به مرحله بعدی بروید و بعد از آن مجدد به این مرحله برگردید و آن را تکمیل کنید.

 

بررسی سایت های مشابه

بعد از تعیین موضوع و خواسته های خود بصورت حدودی به سراغ سایت های مشابه آن چیزی که می خواهید بروید و ببینید آن ها شامل چه بخش هایی هستند، چگونه کار کرده اند و چه محتوا و اطلاعاتی را منتشر کرده اند. حتی سایت هایی که مشابه نیستند ولی روند و ظاهر آن ها را دوست دارید در سایت خود استفاده کنید را در اسناد سایت خود یادداشت کنید. 

 

تعیین ساختار سایت

بعد از جمع بندی اطلاعات ساختار سایت خود را مشخص کنید. بصورت تیتر وار بنویسید که سایت شما شامل چه بخش هایی خواهد بود. در این بخش خیلی نیازی نیست وارد جزئیات شوید فقط فکر کنید که چه چیزهایی باید روی سایت شما ارائه شود. مثلاً یک سایت فروشگاهی شما مد نظرتون هست که یک بخش برای فروش و معرفی محصولات داشته باشید و بخش دیگری می خواهید تا مقالات و اخبار مرتبط به محصولات خود را منتشر کنید، همچنین برای ارائه پشتیبانی محصولات خود می خواهید بخشی به عنوان ثبت و فعالسازی گارانتی (ضمانت نامه) داشته باشید. پس سایت فروشگاهی شما 3 بخش اصلی فروشگاه، اخبار و مقالات و ثبت گارانتی خواهد داشت همچنین 3 بخش دیگر را در نظر داشته باشید که در همه سایت ها موجود هستند که شامل صفحه نخست (معمولاً معرفی تمامی بخش های سایت بصورت قسمت بندی شده در آن قرار می گیرد)، تماس با ما و درباره ما خواهد بود. سپس به اندازه یک پاراگراف در مورد اتفاقی که در هر بخش قرار است بیافتد بنویسید تا در ذهنتان بماند که هدف شما از نوشتن آن بخش چیست.

همچنین بخوانید  آشنایی با خدمات طراحی سایت

در نظر داشته باشید در نوشتن بخش ها هیچ محدودیتی در نظر نداشته باشید و هرچیزی که دوست دارید داشته باشید را بنویسید.

 

تشریح هر بخش

در این بخش از چک لیست قبل از سفارش سایت باید هر بخشی که در ساختار کلی سایت نوشته شده را بصورت دقیق مورد بررسی قرار داد. دقت داشته باشید که از هیچ چیز دریغ نکنید تا هر ایده یا قابلیتی که می خواهید داشته باشید را بصورت مشروح بیاورید. برای درک بهتر و نتیجه کامل تر مثال قسمت قبلی را در نظر بگیرید. می خواستیم یک فروشگاه اینترنتی داشته باشیم که 3 بخش اصلی فروشگاه، مقالات و ثبت گارانتی داشت. حال به هر بخش جزئی تر نگاه می کنیم و یکسری سوال برای خودمان مطرح می کنیم مانند :

 

بخش فروشگاه :

محصولات شما دارای چه دسته بندی هایی هستند؟

هر دسته از محصولات شامل چه زیر دسته بندی هایی هستند؟

آیا می خواهید کاربر مثل سایت دیجی کالا در بخش فروشگاه فیلتر محصولات داشته باشد؟ مثلاً بر اساس برند، قیمت، امکانات و … بتواند محصولات را فیلتر کند؟

محصولات هر بخش دارای چه خصوصیاتی هستند؟ مثلاً برند، حجم، حافظه، گارانتی، سایز و …

آیا قیمت محصولات شما بر اساس خصوصیات تغییر می کند؟ مثل گوشی که با ظرفیت های مختلف قیمت متفاوتی دارد. یا گارانتی که بر قیمت محصولات اضافه می شود.

آیا می خواهید برای هر محصول تصویر داشته باشید؟ می خواهید تصاویر شما آرم سایت شما را هم داشته باشد؟ می خواهید فیلم هم نمایش بدید؟

آیا کاربران می توانند به محصولات شما امتیاز بدهند و نظرات و سوالات خود را ثبت کنند؟

واحد پول فروشگاه شما چیست؟

تصاویر محصول شما در اینترنت وجود دارد یا باید خودتان تهیه کنید؟

اگر تصاویر محصول موجود نبود چه کسی آن را تهیه خواهد نمود؟ آیا می دانید چگونه از محصول خود تصویر تهیه کنید؟

آیا می خواهید محصولات خود را در سایت بفروش برسانید یا فقط بصورت کاتالوگ می خواهید آن ها را معرفی کنید؟

آیا می خواهید فروشگاه شما دارای درگاه پرداخت اینترنتی باشد یا می خواهید از درگاه های واسط استفاده کنید؟

روند ارسال کالا یا تحویل آن را از زمان سفارش تعیین کنید.

آیا محصولات شما دارای دفترچه راهنما یا اضافات دیگری هست که بصورت مجازی یا فیزیکی در کنار آن تحویل مشتری شود؟

آیا امکان یا قابلیتی خاصی هست که بخواهید در فروشگاه شما موجود باشد؟

آیا می خواهید روند سفارش تا تحویل از طریق ایمیل یا پیامک به مشتری اطلاع داده شود؟

آیا می خواهید مشتریان برای سفارش حتماً عضو شوند یا فقط اطلاعات سفارش کافیست؟

آیا کسی هست که به سوالات و مشکلات مشتریان رسیدگی کند؟

آیا کسی هست که مدیریت سایت را انجام دهد؟

آیا کسی هست که به سفارش ها و یا خدمات پس از فروش رسیدگی کند؟

همچنین بخوانید  آشنایی با خدمات طراحی سایت

و …

 

بخش اخبار و مقالات :

چه مطالبی می خواهید ارائه دهید؟

آیا مطالب شما دسته بندی احتیاج دارد؟

آیا مطالب شما دارای بخش نظرات کاربران است؟

آیا می خواهید محصولات و مقالات مرتبط با هم در ارتباط باشند؟

آیا در این بخش می خواهید ویدیو نمایش بدهید؟

چه کسی قرار است مطالب این بخش را تکمیل کنید؟

آیا به اندازه کافی نیرو یا زمان برای تولید محتوا دارید؟

آیا محتوای کافی برای این بخش دارید؟

اگر محتوای شما به زبان دیگری است آیا مترجم برای آن دارید؟

و …

 

بخش گارانتی :

آیا نمونه چاپی از فرم گارانتی موجود است؟

اگر نه چه اطلاعاتی از کاربران می خواهید تا گارانتی آن ها فعال شود؟

پس از فعالسازی گارانتی چه اتفاقی قرار است بیافتد؟

روند خدمات پس از فروش یا گارانتی شما چیست؟

 

کلیات سایت :

آیا کسب و کار شما نماد یا لوگو دارد؟

آیا رنگ بندی سازمانی مشخصی دارید؟

آیا مطالب و محصولات جدید خود را می خواهید از طریق ایمیل به مشترکین خود اطلاع دهید؟

آیا می خواهید سایت شما به چند زبان باشد؟

آیا کسی هست که به زبان های دیگر سایت شما را ترجمه کند؟

آیا فروشگاه شما دارای نمایندگی های مختلف است؟

آیا هر نمایندگی می خواهید فروشگاه مخصوص به خود را داشته باشد یا همه آن ها یکی هستند؟

 

پس از پاسخ به سوالات بالا که در اینجا برای مثال یک سایت فروشگاه اینترنتی در نظر گرفته شده بود، می توانید یک سند کامل از ساختار با جزئیات سایت خود را مشاهده نمایید.

 

اولویت بندی و فازبندی

بعد از آماده سازی سند سایت خود یکبار دیگه با در نظر گرفتن موارد زیر آن ها را بررسی کنید و متناسب با نیاز خود آن ها را اولویت بندی کنید. 

1- راه اندازی هر بخش نیاز به محتوا دارد. آیا زمان یا نیروی لازم برای وارد کردن اطلاعات هر بخش را دارید؟ 

2- اگر فکر می کنید ورود اطلاعات بسیار ساده خواهد بود برای امتحان برای هر بخش 10 عدد از محتوای آن را تولید و پیوست سند سایت خود کنید. 

 

سپس اگر بخش ها و امکاناتی که می خواهید زیاد هستند و در حال حاضر احساس کردید که فرصت و یا نیروی لازم برای آن بخش را ندارید بر اساس اولویت بندی انجام شده آن ها را فازبندی کنید که مثلاً این بخش ها می خواهم حتماً در فاز 1 باشند و موارد دیگر در فازهای بعدی

 

حال سند آماده شده را می توانید به عنوان طرح سایت خود به هر طراح سایتی ارائه کنید تا متناسب با نیاز شما در حداقل زمان سایت شما را طراحی و آماده کند.

 

البته این را هم در نظر داشته باشید که اگر نمی خواهید چنین زمانی را برای آماده سازی سند سایت خود بگذارید، مشاوران طراحی سایت ما اینکار را با همراهی شما انجام خواهند داد.

1+

کد کوتاه :

https://tetaco.ir/?p=563
Share on print
Share on email
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن (Esc)
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
Scroll To Top